سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پارسایى زیور درویشى است ، و سپاس زیور توانگرى . [نهج البلاغه]
روان شناسی * 心理学 * psychology
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نکاتی برای والدین کودکان دارای ناتوانی در یادگیری LD

نکاتی برای والدین" کودکان دارای ناتوانی در یادگیری LD" :

Image result for ?اختلال یادگیری?‎


تاکید بر عادات زندگی سالم: با توجه به این موضوع  فرزندتان ممکن است تصور کند که مشکل یادگیری او هم جسمی است و هم به مغز مربوط می شود. خواب ،تغذیه و عادات ورزشی موضوعات مهمی هستند زیرا  اگر کودکان با ناتوانی های یادگیری غذا بخورد و خواب کافی داشته باشد  و ورزش کند بهتر می تواند بر تکالیف سخت تمرکز کند.

ورزش - ورزش نه تنها برای بدن بلکه برای ذهن هم  مفید است. فعالیت بدنی منظم باعث می شود تفاوت زیادی در خلق و خوی، سطح انرژی، و حل مسائل ذهنی بوجود آید. کودک ناتوان در یادگیری را هم درخارج از مدرسه  وهم در محل زندگی و در طول روزبه ورزش و بازی و تحرک  تشویق کنید. ورزش بهترین درمان برای استرس و نا امیدی است.

رژیم غذایی –مواد غذایی غنی می تواند به رشد و نمو فرزند شما کمک کند. یک رژیم غذایی پر از غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی موجب افزایش تمرکز ذهنی می شود.مطمئن باشید که فرزند تان روز خودرا با خوردن یک صبحانه خوب شروع می کند. ونباید بیش از 4 ساعت بین وعده های غذایی فاصله باشد. این کار به حفظ ثبات و سطح انرژی کودکتان کمک می کند.

خواب – اگر فرزند شما بخوبی استراحت نکند دچار مشکلات یادگیری می شود. نیاز کودکان و نوجوانان به خواب بیشتر از بزرگسالان است.
به طور متوسط، پیش دبستانی ها به 13-11 ساعت خواب در هر شبانه روز نیاز دارند. کودکان سنین  مدرسه در حدود 11-10 ساعت ، و نوجوانان به  10-5/8 ساعت  خواب نیاز دارند. شما مطمئن شوید کودکتان خواب و استراحت کافی دارد. نوع نور ساطع شده توسط صفحه نمایش الکترونیکی (کامپیوتر، تلویزیون، آی پد ، ویدئو ، و غیره) بر فعالیت مغزموثر است . بنابراین  با خاموش کردن تمام لوازم  الکترونیکی حداقل یک یا دو ساعت قبل ازخواب به فرزندتان کمک کنید .

علاوه بر عادات سالم فیزیکی ، شما همچنین می توانید کودکان را به عادات احساسی سالم تشویق کنید. آنها ممکن است بخاطرمشکلات یادگیری احساس نا امیدی کنند. سعی کنید برای کنترل خشم، سرخوردگی، و رفع احساس نا امیدی  به آنها اطلاعاتی بدهید . زمانی که می خواهند  صحبت کنند به حرفهایشان گوش فرا دهید و یک محیط باز برای گفتگو ایجاد کنید. این کار کمک خواهد کرد که این کودکان ،بااحساسات خود ارتباط برقرار کنند و در نهایت یاد بگیرند که چگونه خود را آرام نموده و احساساتشان را کنترل کنند.
ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( یکشنبه 95/10/26 :: ساعت 9:4 عصر )


»» عاملیت و ساختار در رشد انسان

عاملیت و ساختار در رشد انسان (نویسنده: مسعود کیانی)

مقدمه

مفهوم عمل و عاملیت انسانی* در حوزه تاریخ زندگی و هم‌چنین در موج جدید مطالعات مسیر زندگی، که افراد را در بافت اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد، مورد توجه بوده است. در داخل محدودیت‌های جهان، افراد خود از بین گزینه‌های مختلفی که مسیر زندگی‌شان را می‌سازد، دست به انتخاب می‌زنند. تفاوت‌های فردی با متغیرهای محیطی جهت ایجاد برون‌دادهای رفتاری تعامل می‌کنند و نقش فرد و ساختار**در انتخاب‌های موجود در مسیر زندگی بیش از پیش برجسته می‌شود. دیدگاه‌های نظری در دهه‌های اخیر معتقد بوده‌اند که افراد خود مسیر زندگی خویش را تعیین می‌کنند (الدر[1]، 1994).

انقلاب شناختی و به خصوص نظریه شناختی- اجتماعی بندورا[2]، در زمینه خودکارایی[3]، بیش از پیش اهمیت عاملیت انسانی را در ساختار اجتماعی و محدوده‌های عملکردی مطرح نموده است. بندورا خودکارایی را "اعتقاد یک فرد به قابلیت‌های خود در سازمان‌دهی و انجام یک رشته فعالیت‌های مورد نیاز برای مدیریت شرایط و وضعیت‌های مختلف" تعریف می‌کند (بندورا، 1995، ص2). به عبارت دیگر خودکارایی، اعتقاد یک فرد به توانایی خود جهت موفق شدن در یک وضعیت خاص است. به عقیده بندورا این اعتقاد عامل تعیین کننده تفکر، رفتار و احساس فرد است.

تقریباً همه افراد می‌توانند تشخیص دهند که چه هدف‌هایی را می‌خواهند و یا چه چیزی را می‌خواهند تغییر دهند، ولی به عمل تبدیل کردن این برنامه‌ها با توجه به ساختار امکان پذیر است. ِاکلس[4] (2008) معتقد است که دو مجموعه از عقاید به طور مستقیم با مفهوم عاملیت انسانی در ارتباط هستند: 1) انتظارات فرد از موفقیت و 2) اهمیت و ارزش فرد برای گزینه‌های متعددی که در یک موقعیت در دسترس هستند. از نظر اِکلس تجربه‌ها و نگرش‌های شخصی و عقاید روان‌شناختی از جمله اسنادهای سببی، نقاط کنترل عقاید، کلیشه‌های نقش‌های اجتماعی، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، و خودپنداره فردی و اجتماعی نقش مهمی را در چگونگی عمل فرد در یک موقعیت یا انتخاب یک گزینه بازی می‌کند(اِکلس، 2008). در شکل(1) به خوبی می‌توان چارچوب نظری اِکلس را در حوزه نظریه ارزش-انتظار انتخاب‌های پیشرفت[5] ملاحظه نمود. ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( یکشنبه 95/10/26 :: ساعت 9:1 عصر )


»» تاثیر اهداف پیشرفت و اهداف اجتماعی بر کمک¬طلبی از همسالان در یک

تاثیر اهداف پیشرفت و اهداف اجتماعی بر کمک¬طلبی از همسالان در یک بافت آموزشی (از احسان مال احمدی)

1- تحقیق اول:

1-1- هدف:

این تحقیق چهار هدف ادشت: هدف اول تحقیق، بررسی ارتباط­های بین چهار هدف مدلِ اهدافِ پیشرفتِ 2×2 الیوت (1999)، کمک­طلبی سازنده و نگرش دانش­آموزان به کمک­طلبی بود. دومین هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر اهداف گرایش به دوستی و اجتناب از دوستی بر کمک­طلبی سازنده دانش­آموزان بود. انتظار می­رفت اهداف گرایش به دوستی، بتوانند کمک­طلبی سازنده و پاداش ادراک­شده­ی کمک­طلبی را به طور مثبت پیش­بینی کنند؛ از سوی دیگر، پیش­بینی شد اهداف اجتناب از دوستی بتوانند کمک­طلبی سازنده را به طور منفی و هزینه­های ادراک­شده کمک­طلبی را به طور مثبت پیش­بینی کنند.

سومین هدف پژوهش، آزمودن این بود که آیا نگرش دانش­آموزان به کمک­طلبی می­تواند در ارتباط بین اهداف پیشرفت/دوستی و کمک­طلبی سازنده به عنوان متغیر واسطه عمل کند یا خیر.

هدف آخر، آزمودن این بود که آیا اثر تعاملی اهداف پیشرفت و اهداف دوستی اجتنابی و گرایشی، می­تواند واریانس بیشتری از کمک­طلبی سازنده را تبیین کند یا خیر.

1-2- روش:

شرکت­کنندگان در این تحقیق، 317 دانش­آموز بودند که به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. میانگین سن شرکت‌کنندگان، 33/17 و انحراف استاندارد آن 97/0 بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس اهداف پیشرفت الیوت و مورایاما (AGQ, 2008)[1]، پرسشنامه اهداف دوستی الیوت و همکاران (FGQ,2006)[2] و پرسشنامه کمک‌طلبی سازنده نیومن (HSQ, 1990)[3] بود.

این تحقیق در ترم دوم سال تحصیلی انجام شد. برای اجرای این تحقیق، شرکت‌کنندگان ابتدا در هفته اول ترم، پرسشنامه مربوط به اهداف دوستی را تکمیل کردند و سپس در هفته‌های دوم و سوم به ترتیب پرسشنامه‌های مربوط به اهداف پیشرفت و کمک‌طلبی سازنده را تکمیل کردند. در این تحقیق برای تحلیل اثرات اصلی و اثرات برهم کنش اهداف پیشرفت و اهداف دوستی از رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد.

1-3- نتایج :

در این تحقیق، مدل رگرسیون اولیه، شامل چهار هدف پیشرفت، دو هدف دوستی، جنسیت و اثرات برهم‌کنش مرتبه اول بین این متغیرها بود. تجزیه و تحلیل اولیه نشان داد که هیچکدام از اثرات بر هم‌کنش، معنادار نبودند، بنابراین این اثرات از تحلیل‌های بعدی حذف شدند.

کمک‌طلبی روی مدل اولیه بازگشت داده شد و نتیجه کار نشان داد که اثر کلی کمک‌طلبی روی این مدل معنادار است. اهداف گرایش به تسلط، اجتناب از تسلط و گرایش به دوستی توانستند به طور مثبت و معنادار کمک‌طلبی سازنده را پیش‌بینی کنند. در ضمن، اهداف اجتناب از عملکرد و اجتناب از دوستی، توانستند به طور منفی و معنادار کمک‌طلبی سازنده را پیش‌بینی کنند. معنادار بودن اثر جنسیت به معنی این بود که نمره زنان در کمک‌طلبی سازنده از مردان بالاتر بود.

1-4- بحث در یافته‌ها:

یافته‌های این تحقیق، نشان دادند اهداف تسلط (هم گرایشی و هم اجتنابی) توانستند کمک‌طلبی سازنده را به طور مثبت پیش‌بینی کنند. در ضمن اهداف گرایش به دوستی نیز پیش‌بینی کننده‌های مثبتی برای کمک‌طلبی سازنده بودند. و در نهایت اینکه، اهداف اجتناب از عملکرد و اجتناب از دوستی با کمک‌طلبی سازنده ارتباط منفی داشتند. ارتباط بین اهداف گرایش به عملکرد و کمک‌طلبی سازنده معنادار نبود. با این وجود محدودیت تحقیق اول آن بود که در آن هیچ مقیاسی برای اندازه‌گیری نگرش دانش‌آموزان نسبت به کمک‌طلبی وجود نداشت. فرض بر این است که چنین نگرش‌هایی احتمالا در رابطه بین پیشرفت تحصیلی و اهداف دوستی و کمک‌طلبی سازنده به عنوان متغیر واسطه عمل می‌کنند. بنابراین، تحقیق دوم با هدف تکرار نتایج تحقیق اول و نشان دادن این اثر واسطه‌ای انجام شد.

2- تحقیق دوم: ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( یکشنبه 95/10/26 :: ساعت 9:1 عصر )


»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نکاتی برای والدین کودکان دارای ناتوانی در یادگیری LD
عاملیت و ساختار در رشد انسان
تاثیر اهداف پیشرفت و اهداف اجتماعی بر کمک¬طلبی از همسالان در یک